Vuokko elää unelmiensa kesää. Hän on päässyt ison meren rantaan maailman kauneimmassa kukkamekossa. Samanlaista mekkoa ei löydä mistään. Mutta rannalla tuulee. Eräänä yönä mekko katoaa salaperäisesti.

Mekon matka on kuvaus pienistä hetkistä Suomessa ja Italiassa. Se on myös tarina kasvusta ja haaveisiin uskomisesta. Mekon matka antaa sadun keinoin vaihtoehtoisia näkökulmia huomata ja arvostaa ympärillämme olevien vanhojen tavaroiden kauneus ja vaaliminen.

Kirjan kuvituksesta vastaavat Polka Paperin Kristiina Haapalainen ja Sami Vähä-Aho, jotka ovat tehneet kuvituksia myös mm. Penguin Random House UK:lle. Kuvituksen toteuttamiseen on saatu apuraha Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahastolta. Valokuvina kirjassa esiintyvä mekko ja nukke sekä kirjasta löytyvät mekon- ja nukenteko-ohjeet on valmistettu huolella Mirka Pukineen ompelimossa juuri tätä tarinaa varten.

Elina Komulainen on työskennellyt sanataideohjaajana Pohjois-Savon alueella Sanataidekoulu

Aapelissa. Hänellä on noin 20 vuoden kokemus psykologin työstä lasten ja nuorten parissa. Elina

Komulainen on Pohjois-Savon Kirjallinen Yhdistys Vestäjät ry:n jäsen ja työskentelee neuvolapsykologina Ylä-Savossa. Elina on julkaissut aiemmin omakustanteena lastenkirjat Okko Ilmosen ruokalista sekä Okko Ilmonen unimatkoilla.

Kirjatiedot:

Sidottu, kovakantinen, 36 sivua

Nelivärikuvitus, mekon- ja nukenteko-ohje

ISBN: 978-952-7343-24-1

Julkaisuaika 22.7.2020

Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään tiistaina 4.8. klo 12 Lastenkulttuurikeskus Lastussa, Linnansalmentie 85, Lapinlahti

Kirjailija Elina Komulainen elina.komulainen@hotmail.com

Kustantaja Ritva Holmström ritva.holmstrom@sitruunakustannus.fi